Wednesday, November 19, 2008

:::Strategic lane:::

Di penghujung sem 1 sesi 2008/2009...tika orang laen sedang menikmati baki cuti-cuti semester 1...aku masih lagi di kampus...tepakse mengorbankan anugerah cuti yang telah diberikan...tp untuk ape??...

hanyalah semata-mata untuk menyiapkan FYP (final year project la ape lagi....) aku.....

FYP aku x smp 50% lagi....sbb byk sgt nk bwat,aku smp xtau tang mana nk start....tp aku plan nk perabih cuti sem ni...tp xtau la gena nk plan...adeh...jem otak aku camnie....

pikiaq punya pikiaq....aku pn jd malas nk pikiaq sal project nih...

Boring pulak rasanya...aku pn cari la buku2 yg sronok nk baca kat dalam bilik...jmp la satu buku motivasi ni...karya Dr.Fadzillah Kamsah...aku mmg dh lama admire kat dr. nih....



aku pn belek2 la buku dia...

carila psai masalah aku yang dok jadi kelam kabut nk bwat project nih..tgk2...ade la jmp satu...ni la yang aku nk share dgn hampa2 suma psai bnd yang aku baca nih...dlm buku ni kata...

Stiap benda yang kita bwat di dunia nih mestilah berstategi dan berperingkat-peringkat.Kehidupan yang kita jalani tanpa perancangan tidak akan membuahkan hasil yang sempurna...cuba hampa pikiaq..ada ka org trus bwat bangunan tanpa merujuk kepada arkitek dan jurutera..arkitek la yang akan plan suma ni...dari dalam sampai bahagian luaq bangunan tue..jurutera plak akan bantu arkitek tue nk make sure lukis plan yang dibwat tue bleh di aplikasikan supaya bangunan x roboh...ini la yang dinamakan perancangan....
Perancangan sempurna,hasilnya pn insyaAllah sempurna...kalo perancangan x sempurna,knape mesti kite harapkan hasil yang sempurna....begitulah jugak dgn belajar...jka kita mahukan keputusan yang cemerlang dalam pelajaran,kita mestilah merancang dan stdy sungguh-sungguh..kalo study sungguh-sungguh tp x merancang..xde makne jugak...Pekerjaan yang tidak disertai perancangan akan mengundang bala dan ketidakpuasan hati.Tidak ada salahnya kalo kita bersikap sistematik dan tersusun....Sayidina Ali r.a berkata :

"Kebenaran yang tidak tersusun boleh dikalahkan oleh kebatilan yang tersusun"

Sikap terburu-buru ni kalo hampa nk tau la adalah sikap syaitan laknatullah...Orang yang tidak sabar dalam melakukan sesuatu pekerjaan ini mengikut telunjuk syaitan dan nafsu semata-mata...Seperti yang kita slalu dengaq-->"Sabar itu sebahagian daripada iman"..tp sejauh mana kita meng aplikasikannya dalam kehidupan kita.....Perancangan dan Sabar itu adalah dua pekara yang amat penting dalam kehidupa kita....Cuba kita lihat kepada kerajaan atau negara-negara maju sekarang..contohnya Jepun...setelah berlaku serangan nuklear di Hiroshima dan Nagasaki,negara mereka bagaikan padang jarak padang tekukur...




tp pada masa kini..negara mereka merupakan negara yang kedua termaju selepas amerika dan merupakan salah satu kuasa besar dunia...ape yang kita dpt lihat disini...bagaimana mereka bangkit dari kejatuhan?..Pembangunan negara mereka yang berstrategi dan berperingkat telah membuahkan hasilnya skrg...mereka tidak melakukan pembangunan secara gopoh-gapah...tp mereka sabar dan merancang....

sekian saja membaca buku tue...aku mula merancang untuk projek aku...merancang secara berperingkat-peringkat supaya projek aku boleh disiapkan dengan sempurna..InsyaAllah..

Rasanya ckup la skadar itu...jmp lagi pada post yang akan dtg...
Kesimpulanya,dalam menempuhi ranjau hidup yang penuh onak dan duri ini..kite sptutnya befikir dan merancang untuk diri kita pada masa depan disamping berdoa dan bertawakal kepada Allah S.W.T....

:::::::: A work without a plan is just a wish ::::::::

No comments: